O projekcie

Projekt modelu trójwymiarowego Tatr zaczął kiełkować się parę lat temu. Z racji tego, że zwykłe dwuwymiarowe mapy w żaden sposób nie oddają geometrii terenu, a jakość i szczegółowość istniejących modeli jak np. google earth zostawia wiele do życzenia pojawiło się pytanie czy jest możliwe stworzenie dużo bardziej szczegółowego modelu dostępnego dla wszystkich przez przeglądarkę internetową. Po wstępnym rozeznaniu w zakresie dostępności danych wysokościowych, topograficznych oraz dostępnych technologii okazało się iż jest to jaknajbardziej wykonalne, jednak droga do wykonania modelu, który jest teraz dostępny wraz z postępami stawała się coraz bardziej zawiła, a pewne problemy, które wydawały się nie do przejścia wstrzymywały prace często na wiele miesięcy. Początkowo model był tworzony na podstawie danych wysokościowych SRTM o rodzielczości 30m (szczegółowość modelu porównywalna do obecnego google earth) i pomimo, że dane wysokościowe są słabej rodzielczości od początku wielkim problemem było napisanie takiego silnika, który pozwoliłby na komfortowe korzystanie z mapy (szybkość ładowania modelu, tekstur, płynność działania). Po zakupieniu numerycznego modelu wysokościowego polskich Tatr niestety okazało się, że obecny "silnik" i tak nie będzie w stanie uciągnąć projektu nawet nie przedstawiając rzeźby w maksymalnej rozdzielczości. Prace zostały zawieszone, a ówczesne efekty pracy nie nadawały się do prezentacji. Po długim okresie poszukiwania rozwiązań i po wielu miesiącach pracy polegającej na wielokrotnej zmianie podejścia w zakresie działania "silnika" udało się wybrać najlepszą metodę, która pozwala na prezentowanie bardzo szczegółowego modelu nie tracąc przy tym na płynności działania. Dzięki zastosowaniu zmiennego poziomu szczegółowości w zależności od odległości kamery do danego fragmentu terenu możliwe jest przestawienie bardzo dużej połaci terenu co bez zastosowania tego mechanizmu było absolutnie niemożliwe. Problemem pozostawało co ze słowacką częścią Tatr. Dane w dobrej rodzielczości miałem tylko dla terenu Polski czyli tylko około 22% powierzchni Tatr. Przełom nastąpił gdy na słowackim geoportalu pojawily się dane wysokościowe w wysokiej rodzielczości. Po pokonaniu chyba setki problemów z obróbką danych (różne układy współrzędnych, problem z obróbką danych na domowym komputerze) pozostało tylko podpiąć dane pod gotowy silnik. Model gotowy. Model modelem ale każda mapa musi posiadać oznaczenia. Najlepsze źródło danych - oczywiście wikipedia. Cała masa punktów do naniesienia. Niestety tylko mała część punktów posiadała dane geograficzne (wysokość n.p.m., szerokość i długość geograficzna), których nie należało korygować ręcznie. Po spędzeniu dziesiątek godzin na korektach niestety dalej spora część punktów nie odpowiada rzeczywistemu położeniu z uwagi na brak możliwości zweryfikowania danych (brak zdjęć, zbyt mały obiekt). Po skorygowaniu większości punktów i stworzeniu interfejsu użytkownika aplikacja była gotowa do zaprezentowania i z dumą mogłem przedstawić pierwszą tak szczegółową mapę Tatr online:) Aktualne prace skupiam na korekcie istniejących punktów geograficznych oraz dalszym ulepszaniem i optymalizacją...

Użyte narzędzia

Narzędzia WEB

  • Three.js
  • Jquery, Jquery-ui
  • Tween.js
  • Canvas2Image
  • Html2canvas.js

Oprogramowanie

  • QGIS
  • NetBeans

Źródła danych

  • Geoportal PL
  • Geoportal SK
  • OpenStreetMap
  • Wikipedia